دستگاه راست*پنج*گاه را می*توان یکی از دستگاههای بسیار قدیمی نامید. این دستگاه بسیار شبیه به ماهور می*باشد و باید گوش نوازنده ویا خواننده بسیار دقیق و آشنا به این دستگاه باشد. دیدگاه رایج غلطی وجود دار که بیان می کندتفاوت این دستگاه با ماهور این است که در ماهور تحریرها بالا رونده است ولی در راست پنجگاه تحریرها پایین رونده است اما به حفیقت امر این گونه نیست. از این دستگاه می توان به پرده گردانی به دستگاههای دیگر وارد شد. محمدرضا لطفی به همراه محمدرضا شجریان آثار بسیار زیباو شاخصی در این دستگاه ارائه کرده اند که میتوان به :راست پنجگاه اجرای حافظیه شیراز، چشمه نوش، سپیده و قافله سالار اشاره کرد.
این دستگاه را به تعبیر عرفانی استاد مجید کیانی می توان نمود مقام "حیـــرت" در وادی های هفت گانه ی عرفانی دانست : " راست پنجگاه " پایان روز است، فرو شدن خورشید و خزان زندگی، سرگشتگی و حیرت است.
برخی از گوشه*های این دستگاه که در ردیفهای رایج آمده عبارتست از: ۱-درآمد ۲-راست ۳-سپهر ۴-خسروی ۵-پروانه و...
دستگاه راست*پنج*گاه در ردیف آقا حسینقلی دارای گوشه*های زیر است (به ترتیب):
- درآمد
- چهارمضراب
- زنگ شتر یا ناقوس
- نغمه
- روح*افزا
- پروانه
- پنج*گاه
- عشّاق
- زابل
- بیات عجم
- بحر نور
- منصوری
- مبرقع
- سپهر
- عراق
- محیّر
- آشورآوند
- اصفهانک
- حزین
- زنگوله
- شوشتری*گردان
- نوروز عرب
- نوروز صبا
- نوروز خارا
- نفیر
- ابوالچپ
- راوندی
- لیلی و مجنون
- طرز
- پروانه
- ماوراءالنهر
- راک عبدالله
- راک هندی
- فرود
- پروانه
- نیریز صغیر
- نیریز کبیر
- پروانه
:: موضوعات مرتبط:
مطالب موسیقی ,
,
:: برچسبها:
آوا رضایی ,
روزنامه ,
موسیقی ,
شعر ,
,